* GOEDE AVOND BESTE LUISTERAARS DIT IS ON4OSA CLUBSTATION VAN
* OSA-ANTWERPEN afd. van de Koninklijke Unie der Belgische
* Amateur-zenders OP 145.762,5MHz via het relais van Antwerpen
* en simultaan op amateur-televisie via on0mtv ,op 1255 MHz.
* Elke maandagavond vanaf 20 uur verzorgen wij een net- ronde
met berichten voor en door de radioamateurs.
*
*WELKOM BESTE KIJK EN LUISTERAARS DIT IS DE UITZENDING VAN 3 December 2001
* AAN DE MICROFOON VANDAAG , ......
* WIJ VERWELKOMEN IN ONZE STUDIO ALS GAST ,
* WE WENSEN U VERDER EEN AANGENAME EN INFORMATIEVE AVOND.
. DE TEMPERATUUR IN ANTWERPEN IS MOMENTEEL °c.en droog.

ONS ADRES : Redactie ON 4 OSA
Jozef Cuyversstraat 44
2610 Wilrijk
VIA PACKET RADIO : BBS on0anr-5
VIA E-MAIL : <Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.>

ONZE HOMEPAGE OP VOLGEND ADRES : http://www.qsl.net/ON4OSA
TEKSTEN VAN ONZE UITZENDINGEN MOGEN STEEDS OVERGENOMEN WORDEN DOOR ANDERE
REDACTIES ZONDER VOORAFGAANDE TOESTEMMING VERMELD WEL STEEDS DE BRON AUB.

HET TEKENEN VAN DE PRESENTIELIJST VOOR DE FONIE UITZENDING GEBEURD ENKEL OP
145.762.5 FM. DE 2 Mtr. REPEATER ANTWERPEN.
VOOR DE ATV IS TALK-BACK OP 144.750 Mhz.tijdens de uitzending in fonie
NADIEN schakelen wij over op 145.425 Mhz voor de lokale babbel.

Luisteramateurs kunnen zich in melden tijdens de uitzending,
let wel de huiscentrale schakelt pas na 10 maal bellen door
naar de clubshack.TEL: 03.827.25.44.
+
ONZE VASTE MEDEWERKERS.
ON4AWT Fons: Sysop Home Page ON4OSA .
ON4HZ Pierre ON7CY Yves: medewerkers.
ON4CGT Peter : ATV-Camera
ON4GDB Gaetan : Eindredactie:

FREE LANCE TEKST-MEDEWERKERS
,ON4CBL Eric ,ON6XG Frans ,ON7BV Bart,ON7SF Andre,

 

Met het programma van vandaag brengen wij volgende onderwerpen:
* KALENDER 2001.
* ATVNET informatie.
* NIEUWS van de Secties.
* PROEVEN DIGITALE ATV.
* BELGIË LANCEERDE 2 SATELLIETEN.
* RADAR IN DE LUCHTVAART deel 2.
* CONTEST kalender van de week.
* FRANK DE WINNE naar ISS.
++RUIMTE KOPPELING MISLUKT

 

* EVENEMENTEN KALENDER .
* 8 en 9 december ATV CONTEST, de repeaters zijn uitgeschakeld!
* van 12 tot 16 dec. GEMINIDEN METEORIEDEN REGEN.
* 16 dec. RADIOMARKT in DEN HERT / NL.
* 28 dec. STOOMMOBIEL in NL. spec.call; PA6VSM.
* 30 december,HAMBEURS RST.
* 10 feb. Hambeurs te WETTEREN.
* 17 feb. HAMBEURS NOK.
* 24 feb.2002.HAMBEURS Radioclub DE PINTE (gewijzigde datum).
* 03 Maart 2002. RADIO HOBBYBEURS OSA-Antwerpen.
* 09 Maart Landelijke Radio Vlooienmarkt, AUTOTRON Rosmalen,Den Bosch.
* * 25+26 mei.20é DX-ANTWERP OPENDEURDAGEN te HOBOKEN/Antw.
*
Tot zover onze kalender.

Uw clubactiviteiten sturen naar de redactie van ON4OSA op volgende e-mail adres;
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

OSA- NIEUWS
+++++++++++
VOLGENDE VERGADERING OSA 6 DECEMBER te 20 uur.
Graag iedereen op post, zet voor een keer uw pc eens af en kom naar de vergadering.
++

ATVNET ANTWERPEN
----------------
Op zondag 9 december Paul on4hv/t GEEN atv uitzending om 11.00 uur.
REDEN het is ATV CONTEST op 8 en 9 december.
Het programma van zijn uitzending hebben we nog niet, we houden je op de hoogte.
++
VELDPROEVEN DIGITALE HAM-ATV
---------------------------
Onze Duitse vrienden van DARC zijn begonnen met veldproeven voor digitale amaturtelevisie.
Een gemeenschappelijk project van Radioamateurs aan de leerstoel voor telecomtecniek in de universiteit van Wuppertal in DL.
Dit gebeurt onder leiding van DR. Uwe Kraus, DJ8DW, in samenwerking met meerdere DARC secties.
De zender staat op de plaats van DK0KO en zend op 23 cm DATV signalen uit.
Rapporten in een straal van 40 km rond Keulen kunnen als goed worden beschouwd.
Desondanks de helft van het zendvermogen tov vroeger kunnen DATV signalen ruisvrij ontvangen worden, daar waar de momentele FM ATV signalen volledig faalden.

Gelezen op de website: www.darc.de
Gilbert Deneef
++

 

Contesten voor het volgende weekend

Voor de zendamateurs slechts één grote contest dit weekend en wel de ARRL 160 meter contest in CW. Deze begint op vrijdag 7 december om 22:00 UTC en eindig zondag 9 december om 16:00 UTC. Je werkt enkel states, Canada en andere DX stations, dus niet Europa. States en Canada geven RST en hun staat of provincie, DX stations geven enkel RST dus jij ook.

Volledig reglement en alle andere info kan je krijgen bij Marc, ON7SS

Email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. telefoneren kan je hem op 03-239.98.56

 

+
HAMBEURZEN EN MANIFESTATIES
----------------------------
HAMBEURS NOK OP 17 FEB. 2002
++++++++++++++++++++++++++++
KAPELSTRAAT 25
2300 Turnhout (zevendonk)
Openingsuren: van 10 uur tot 15 uur
Standhouders vanaf 8h30
Zeer ruime parking tegen bij de zaal.
Een frisse pint, een warme drank en/of broodjes zijn beschikbaar.
Inpraatfrequentie: 145.225 Mhz.

Tafels worden aangeboden tegen 120 fr. per meter.
Bestellen kan via Manu Vanhofstraeten ON4CCE tel. 00 32 (0)14 62 08 53 of
via E-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De reservatie wordt eerst definitief na betaling op rek.nr 068-2141405-60 te
name van UBA sectie NOK. Afsluitdatum 8 februari 2002

Nog uitgebreider dan vorig jaar - wees er snel bij

+++++++++++++++++++++++++++++++++++
RADIO HOBBYBEURS OSA-ANTWERPEN 2002

ZONDAG 03 MAART , STADSFEESTZAAL "KIELPARK" toegang GRATIS.
Reservatie wordt bevestigd na betaling op rekening:776-5952939-49 OSA.
Tafels per meter, 2,50 Euro.
Parking voorbehouden aan de deelnemers.
INFO: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., of TEL:++03:8272544.
DEUREN PUBLIEK 10.00 uur. Binnenbrengen materiaal vanaf 09.00 uur
Cafetaria ,belegde broodjes,verse soep en dranken aan hamprijzen.
++

BELGISCHE SATELIETEN IN DE RUIMTE.

België zorgde mee voor primeur satellietcommunicatie
Onder meer dankzij Belgische technologie hebben twee Europese
satellieten een wereldprimeur inzake satellietcommunicatie op hun
naam gebracht. Voor het eerst in de geschiedenis hebben twee
kunstmanen via lasertechnologie met elkaar kunnen communiceren. Het
betreft de Frans-Belgisch-Zweedse Spot-4 satelliet en de in een
verkeerde baan uitgezette Europese satelliet Artemis.
++
FRANK GAAT NAAR ISS
-------------------
Frank De Winne in november 2002 de ruimte in
De Belgische astronaut Frank De Winne vliegt op 4 november 2002 met
een Russische Sojoez naar het Internationaal Ruimtestation voor een
kort verblijf.

De ex-officier van het Belgisch leger kan dankzij een speciaal
samenwerkingsprogramma van het Europese ruimtevaartbureau ESA met de
Russische zusterorganisatie Rosaviacosmos (RKA) eerder in het
complex werken dan de oorspronkelijke kalender toeliet. Dirk Frimout
was van 24 maart tot 2 april 1992 met het Amerikaanse ruimteveer
Atlantis de eerste Belg in de ruimte.
++
RUIMTEKOPPELING MISLUKT
-----------------------
29 november 2001
De koppeling van een onbemande cargo aan het Internationaal
Ruimtestation ISS vannacht is maar half gelukt. De Progress M1-7
meerde om 20.41 uur Belgische tijd aan, aan de Zvezda-module van het
complex. Doch de veiligheidsklemmen tussen de cargo en de module
werkten niet naar behoren. Volgens de vluchtleiding is er geen
gevaar voor het complex en zijn driekoppige bemanning.
++

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
DIT IS ON4OSA CLUBSTATION VAN OSA-ANTWERPEN
afd. van de Koninklijke Unie der Belgische Amateur-zenders
met de wekelijkse netronde.
* Via de relais van Antwerpen en simultaan op ATV via on0mtv ,
op 1255 MHz de uitzendingen worden eveneens gerealeerd,
door verscheidene ATV zenders.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

RADARS IN DE LUCHTVAART deel 2.
-------------------------------
* De secondary Radar (ssr)

Dit systeem wordt dikwijls op de antenne geplaatst van een primaire radar en ziet eruit als een vlak scherm.
Dit scherm bestaat uit groepen van gekoppelde dipolen.Er zijn 2 groepen vooraan en een groep in het midden.
Deze radar maakt gebruik van de transponder van een vliegtuig en werken met een aparte up en downlink
frequentie ,namelijk 1030 en 1090 MHz.Deze frequentie is voor alle radars en transponders hetzelfde.

De transponder in het vliegtuig zal de verkeersleiding informatie verschaffen over de hoogte (mode c) en
identificatie code (mode a).De radar zal ook afstand en de azimut bepalen.Dit systeem geeft dus meer
informatie in vergelijking met de primaire radar.En vermits dit systeem met een transponder werkt is het
benodigde vermogen van de radar beduidend minder dan van een primaire radar.Men heeft ongeveer 5Kw erp
en de transponder werkt met 500 W.Als men dit vergelijkt met de vele megawatts van een primaire radar!!

Daar geen enkele antenne perfect is,zal deze antenne buiten zijn smalle main lobe ook een aantal side-lobes
hebben.Nu mag het niet gebeuren dat een vliegtuig reageert op een sidelobe,daar deze anders een reply gaat
geven,terwijl de main lobe naar een andere kant is gericht en aldus zal de radar een verkeerde azimut
aanduiden.Hiervoor moet men enkele speciale technieken toepassen.
De radar stuurt 3 pulsen uit.De eerste en de derde dienen voor de ondervraging.De middelste wordt gebruikt
voor de side lobe suppression.Deze puls is 9 dB lager .Deze middelste puls zal ook onmindirectioneel worden
uitgestuurd via het middelste gedeelte van de radarantenne.Dit noemt men ISLS oftewel INTERROGATE SIDE

* LOBE SUPPRESION.

Bij een verbeterd systeem wordt de eerste puls ook onmindirectioneel uitgestuurd,zij het wel met een verminderd
niveau).Dit noemt men dan IISLP oftewel inproved interrogate side lobe suppression.

Nu in het vliegtuig zal de transponder deze pulsen ontvangen.Als de 2 de puls 9dB lager is of meer,zal het
vliegtuig een reply sturen.Maar als het signaal het vliegtuig bereikt via een sidelobe,Dan zal dit signaal zwakker
(sidelobes zijn zwakker dan het main signaal) maar het onmindirectioneel signaal zal wel met dezelfde sterkte
worden ontvangen.Het gevolg zal zijn dat de middelste puls niet meer 9dB minder is maar bv 2 dB.De
transponder zal geen reply geven.

Nu is zijn er ander problemen waar men rekening moet mee houden.Bij primaire radars werken alle radars op
verschillende frequenties.Met secundaire radar systemen werken deze allemaal op dezelfde frequenties.Het
gevolg zal zijn dat de transponder aan boord van een vliegtuig de ondervragingen zal horen van verschillende
radars.Het gevolg voor de radar aan de grond zal zijn dat deze ook replys zal ontvangen van transponders die
NIET door deze radar getriggerd zijn maar door een andere radar.Dit noemt men FRUIT (friend replies
uncorrelated in time).Dit brengt mee dat er ook weer speciale technieken worden gebruikt.

Een van de technieken die ze gebruiken is RSLS (receiver side lobe suppression).
Dit systeem gaat bij ontvangst luisteren op zowel de ontvanger voor de mainlobe als deze van de
omnidirectionele antenne.Wordt een reply zowel ontvangen op de omni als de mail lobe dan zal de plot extractor
bepalen of dit een geldige reply is of niet.Men weet dat de mainlobe een veel grotere gain heeft dan de omni
antenne.De sterkte van de signalen zal een rol spelen bij de beslissing of de reply geldig is of niet.

Ook wordt bij deze radars staggering van pulsen gebruikt (voor verklaring lees het vorige artikel).Daar alle
radars met een ander staggering algoritme werken,kunnen zo fouten worden vermeden.

Ook het STC princiepe (sencitivity time control) wordt toegepast.Voor de verklaring,zie het vorige artike)l.

Iets wat nog ontstaat is wanneer vliegtuigen en dezelfde richting van de main lobe replys geven.
Zo kan het gebeuren dat de replys door elkaar worden ontvangen,of dat de pulsen zelfs elkaar overlappen.Dit
noemt mer garbling.Dit hoeft niet echt een groot probleem te zijn om de replys toch van elkaar te kunnen
scheiden.Men weet dat reply pulsen op eenzelfde afstand van elkaar komen nl 1.45 µS.Men laat deze replys door
schift registers loben met om de 1.45µS een output.
Zo kan men door elkaar ontvangen replys toch nog scheiden.Bij overlappen van preplys,zal men bv van reply 1
triggeren op het begin van de grote puls,en voor reply 2 zal men triggeren op het einde van de grote puls.Dit
gebeurd allemaal in de PLOT EXTRACTOR.

Tegenwoordig gaat men meer over tot de MONOPULS radars (MSSR).De antenne blijft hetzelfde maar men
maakt gebruik van 3 ontvangers Een voor de main lobe(som) ,een voor de omni antenne en een die gebruikt wordt voor
het verschil tussen het linker en het rechter gedeelte van de antenne (verschil)
Als een reply recht voor de antenne gebeurd is het faseverschil tussen linker gedeelte en rechter gedeelte
hetzelfde.Gebeurt dit niet,dan zal er een fase verschil zijn tussen linker gedeelte en rechter gedeelte.Hierdoor kan
men een nauwkeurigere hoek bepalen.Men heeft de hoekbepaling vvia de encoder op de antenne en een correctie door het het faseverschil dat men ontvangt..Ook de PRF kan zo verlaagt worden.

Zoals je ziet is het weer een zwaar artikel geworden,In het volgende artikel zal een klein woordje worden
gezegd wat er nu met al die data gebeurd (primair,secundair) alvorens het op een radarscherm komt.Ook zal ik
een woordje uitleg geven over de grondradar en de weerradar.

Groeten van on7bv Bart.
++

 

 

- Zo, beste vrienden dit is dan het einde van onze -
- wekelijkse inforonde,
- Wij danken U voor het luisteren en graag tot volgende week .
- Na de qso ronde en de rapporten blijven wij qrv op 145.762.5 Mhz. ON0AN.
- En vergeet niet uw ATV ontvanger aan te laten voor de wekelijkse ATVNET ronde
Talk-bak op 144.750 Mhz.

even qrx...........

* EINDE *

 

   
© Copyright 2017 Radio Amateurclub OSA Antwerpen. Alle rechten voorbehouden.