****************************************************************
* GOEDE AVOND BESTE LUISTERAARS DIT IS ON4OSA CLUBSTATION VAN
* OSA-ANTWERPEN afd. van de Koninklijke Unie der Belgische
* Amateur-zenders OP 145.762,5MHz via het relais van Antwerpen
* en simultaan op amateur-televisie via on0mtv ,op 1255 MHz.
* Elke maandagavond vanaf 20 uur verzorgen wij een net- ronde
met berichten voor en door de radioamateurs.
****************************************************************

 

****** WELKOM BESTE KIJK EN LUISTERAARS DIT IS DE UITZENDING VAN 08 OKT. 2001

!!!!! WEGENS DEFECT AAN ONZE ATV ZENDER GAAN WIJ TOT NADER BERICHT MET ATV NIET OP ANTENNE..

VANAVOND ZAL ER NA ONZE NIEUWSRONDE HET ATV GEBEUREN OVERGENOMEN WORDEN DOOR
VOLGEND STATION ON4CIW/T ....
a.. 20.30 hr tot 21.00 hr het technisch half uurtje dit met de uitleg over een dddr antenne
b.. 21.00 tot 22.00 hr het thema: vliegend videomonteren zodat men naderhand niet echt meer hoeft te monteren.
Met vriendelijke groeten,ON4CIW/T

 


****** AAN DE MICROFOON VANDAAG ,,,,,,,,,,,,,,,,,,
****** WIJ VERWELKOMEN IN ONZE STUDIO ALS GAST ,,,,,,
****** WE WENSEN U VERDER EEN AANGENAME EN INFORMATIEVE AVOND.
.
. DE TEMPERATUUR IN ANTWERPEN IS MOMENTEEL ,,14°c.

 

ONS ADRES : Redactie ON 4 OSA
Jozef Cuyversstraat 44
2610 Wilrijk

VIA PACKET RADIO : BBS on0anr-5

VIA E-MAIL : <Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.>
OPGELET HET E-MAIL ADRES Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. IS NIET MEER IN GEBRUIK

ONZE HOMEPAGE OP VOLGEND ADRES : http://www.qsl.net/ON4OSA

HET TEKENEN VAN DE PRESENTIELIJST VOOR ZOWEL DE FONIE UITZENDING ALS ATV GEBEURD ENKEL OP 145.762.5 FM. DE 2 Mtr. REPEATER ANTWERPEN.

 

Luisteramateurs kunnen zich in melden tijdens de uitzending,
let wel de huiscentrale schakelt pas na 10 maal bellen door
naar de clubshack.TEL: 03.827.25.44.

De uitzending kun je nalezen
op onze home page http://www.qsl.net/on4osa .En kortelings ook terug in PACKET RADIO < BBS ON0ANR-5 dir; on4osa >
Bezoekers zijn altijd welkom in de shack tijdens de wekelijkse uitzendingen,
Heb je interesse als gast operator, dat kan ook de microfoon staat klaar.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

ONZE VASTE MEDEWERKERS
ON1BGY Paul & ON4AWT Fons: Home Page ON4OSA .
ON4HZ Pierre : Technisch medewerker
ON4CGT Peter : ATV-Camera
ON4CDV Gaetan : Hoofdredactie:

FREE LANCE TEKST-MEDEWERKERS
ON4CGJ Dave ,ON4CBL Eric ,ON6XG Frans ,ON1CIT Marc ,ON4CCS Bart,ON7SF Andre.
------------------------------------
Met het programma van vandaag brengen wij volgende onderwerpen:
* KALENDER 2001.
* ATV UITZENDING NA DE QSO RONDE DOOR ON4CIW/T Gilbert.
* NIEUWS van de Secties.
* ASTEROIDEN deel 2.van on6xg.
* Radio navigatie van vliegtuigen.

* EVENEMENTEN KALENDER .
-------------------------
* 20 en 21 oktober, JAMBOREE ON AIR 2001.
* 13 okt. APELDOORN NL, HAMTREFFEN
* 3 nov. HAMBEURS REGIO GENT,
* 11 november,HAMBEURS te EVERE.
* 30 december,HAMBEURS RST.
Tot zover onze kalender.

Uw clubactiviteiten sturen naar de redactie van ON4OSA op volgende e-mail adres;
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .
++

******************
Amateur-televisie
******************
Onze ATV zender is in herstelling, nog even geduld.ON4CIW/T neemt van ons over
Na de qso ronde 20.35 u.
++

OSA- NIEUWS
+++++++++++
VERGADERING Donderdag 8 NOVEMBER te 20 uur.
Spreekbeurt van ON5VT Julien over WINDOM antennes en andere draad spullen.
++

---------------------------
Asteroide inslag ( deel 2 )
---------------------------

Met computers heeft men een model gemaakt waarbij de omstandigheden
van onze vorige lezing kunnen gesimuleerd worden.
Dit model bevestigt dat het effect zoals beschreven inderdaad een
juiste voorstelling maakt van de gebeurtenissen.
Wel is het zo dat een dergelijk scenario bijna zeker niet zal voor-
vallen in onze tijd.De voorspelling is dat elke 50 of 100 miljoen
jaar de Aarde in botsing komt met een asteroïde van voldoende grootte
en gewicht om dergelijke fenomenen te veroorzaken.
Men heeft dan ook gezocht naar bewijzen van zo'n voorval in het ver-
leden : het verdwijnen van de dinosauriërs is lang een mysterie ge-
bleven tot men in de jaren zeventig de satelliet Mariner 10 de ruimte
instuurde.Bij die opdracht vloog die ook voorbij de planeet Mercurius.
Men nam daar talrijke inslagkraters waar waaronder zeer grote en de
daarbij horende verstoringen van het terrein op het antipodaal punt
aan de andere kant van de planeet.
Dit bevestigde de theorie.

Er is dan ook gezocht naar inslagkraters op aarde,een moeilijke op-
dracht omdat de aardoppervlakte intussen sterk gewijzigd is door
erosie, het uiteenschuiven van de continenten en de plantengroei.
In 1990 ontdekte men een gigantische krater op het Yucatan schier-
eiland van zo'n 250 kilometer doorsnede : een krater van die grootte
kon alleen veroorzaakt zijn door een asteroide van ongeveer 15 kilo-
meter doorsnede.Hij kwam neer met een snelheid van 23 km/sec.
Het antipodaal punt werd ontdekt op het Indisch Continent op het
Deccan Plateau,dit rekening gehouden met de verschuiving van de
continenten en kon gedateerd worden op + 65 miljoen jaar.

De overeenkomst met het verdwijnen van de dinosauriers is duidelijk.
Dergelijke inslagen zijn uitzonderlijk maar er zijn er intussen
nog vele andere gevonden waaronder the Meteor Crater in Arizona,
de Wolfe Krater in Australië en nog een twintigtal andere,ook in
Australië.Elke daarvan heeft waarschijnlijk dramatische gevolgen
meegebracht voor het leven op aarde maar het is zeer moeilijk de
gevolgen na te gaan na dergelijke lange tijd.
Het is wel de uitleg voor het verdwijnen van planten en diersoorten
in het verre verleden waarvan men wel de fossiele resten heeft
gevonden maar geen opvolgers in de huidige fauna en flora.

vertaald en bewerkt uit "IMPACT" van ZL2VAL door ON6XG

++
HAMBEURZEN
***********

 

Hambeurs A.A.A Mortsel
**********************
De Antwerpse sectie A.A.A van de UBA nodigt U uit op haar jaarlijkse hambeurs die doorgaat op Zaterdag 13 oktober 2001 in het Koninklijk Atheneum, Molenlei te Mortsel. Gelegen aan de baan Antwerpen - Mechelen.

U kan tafels doen voorbehouden bij de voorzitter van de sectie,
Willy Goovaerts, ON5JM,
Mechelsesteenweg 476, B2650 Edegem.
U kan dat ook telefonisch doen op een van de volgende nummers:
- tussen 09.00 en 17.00 uur op telefoon: 32.(0)3.233.31.36
na 18.00 uur op telefoonnummer 32.(0)3.449.81.84
- via e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
+
APELDOORN NL-HAMTREFFEN
+++++++++++++++++++++++
Radiozendamateurs zien elkaar in Apeldoorn
Op zaterdag 13 oktober a.s. vindt in de Americahal te Apeldoorn de jaarlijkse
Dag voor de Amateur plaats. Dat is het grootste evenement voor gelicentieerde
radiozendamateurs in Nederland. De organisatie wordt verzorgd door de VERON
(Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek in Nederland).
Dit jaar wordt extra aandacht besteed aan jeugdactiviteiten op radiogebied. In
het bijzonder betreft dit de radiojamborees van Scouting Nederland.
Nadere informatie is te vinden op
internet: www.veron.nl
++

HAMBEURS REGIO GENT
+++++++++++++++++++
Een organisatie van de sectie's:
GNT - Gentse Radio Amateurs
GRC - Gentse Radio Club
TLS - Tussen Leie en Schelde
ZLZ - Zelzaatse Radio Amateurs
WANNEER? : Zaterdag 03 november 2001
WAAR? : Sporthal & feestzaal
Psychiatrisch Centrum Sint Jan Baptist
Suikerkaai 81 - 9060 ZELZATE
DEUREN OPEN: 09.00 uur tot 16.00 uur
Binnen brengen materiaal: 07.45 uur tot 09.00 uur
TOEGANG & PARKING (+/- 90 WAGENS) GRATIS
INPRAATSTATION: ON7ZT
ON0GRC: 430.050 Mhz
ON0OV: 145.700 Mhz
Locaal: 145.525 Mhz
1000 m² BESCHIKBARE EXPOSITIES RUIMTE!
ZAAL 1: Commerciële standen Cafetaria: broodjes & dranken aan
hambeursprijzen.
ZAAL 2: Tweedehandsmateriaal
++
HAMBEURS NOK OP 17 FEB. 2002
++++++++++++++++++++++++++++
KAPELSTRAAT 25
2300 Turnhout (zevendonk)
Openingsuren: van 10 uur tot 15 uur
Standhouders vanaf 8h30
Zeer ruime parking tegen bij de zaal.
Een frisse pint, een warme drank en/of broodjes zijn beschikbaar.
Inpraatfrequentie: 145.225 Mhz.

Tafels worden aangeboden tegen 120 fr. per meter.
Bestellen kan via Manu Vanhofstraeten ON4CCE tel. 00 32 (0)14 62 08 53 of via E-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De reservatie wordt eerst definitief na betaling op rek.nr 068-2141405-60 te name van UBA sectie NOK. Afsluitdatum 8 februari 2002

Nog uitgebreider dan vorig jaar - wees er snel bij

+++++++++++++++++++++++++++++++++++
RADIO HOBBYBEURS OSA-ANTWERPEN 2002
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
ZONDAG 21 APRIL STADSFEESTZAAL "KIELPARK" toegang GRATIS.
Reservatie wordt bevestigd na betaling op rekening:776-5952939-49 OSA.
Tafels aan 100 bfr per meter, of 2,47 Euro.
Parking voorbehouden aan de deelnemers.
INFO: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. of TEL:++03:8272544.
DEUREN PUBLIEK 11.00 uur. Binnenbrengen materiaal vanaf 09.00 uur
Cafetaria aan scherpe prijzen.
+

 

Datum: mercredi 3 octobre 2001 19:54

Radionavigatie systemen
-----------------------
Navigatie systemen zullen waarschijnlijk nog lang gebruikt worden en steeds gesofistikeerder worden met als de meest recente satelliet navigatie systemen en PRS systemen.
Over hetgeen we het zullen hebben zijn de systemen voor blind landingen van vliegtuigen die om verschillende redenen niet afgeleid kunnen worden naar andere vliegvelden zoals gebrek aan brandstof enz. Normaal wordt een vliegtuig goed begeleid door de lucht controle dienst die het vliegtuig van de ene bestemming naar de andere onder controle houdt. Maar dit wordt anders als er onvoorziene omstandigheden op duiken zoals plotselinge dikke mist of hevige sneeuwval met bijna nulzicht. Om zulke toestanden te omzeilen en de veiligheid van het toestel te waarborgen, werden de toestellen uitgerust met een gamma van speciale radio apparatuur om in dergelijke omstandigheden een veilige blinde landing te kunnen maken.

Hoe gaat dat in de praktijk? Vooreerst een paar termen en de uitleg hierover. We hebben de GCA( ground control approach) oftewel "grond controle bij naderings vlucht.
Dan het ILS( instrument landing system) oftewel het landen met behulp van de boord instrumenten indicaties. Deze twee systemen stellen een vliegtuig in staat om een blinde landing te maken op voorwaarde natuurlijk dat het vliegveld uitgerust is met de nodige apparatuur daarvoor.
De GCA controle brengt het vliegtuig met de radar in de geschikte positie met de landingsbaan en geeft de nodige gegevens aan de piloot. Op een zeker moment wordt dan de controle overgegeven aan het vliegtuig dat dan verder moet met zijn ILS systeem. De essentiële elementen van dit ILS systeem bestaan uit de volgende delen. Vooreerst hebt ge daarin de juiste landingsbaan localiseerder verder de hellings meting die het vliegtuig nauwkeurig moet volgen met daarbij de nodige markeer bakens.

De landingsbaan localiseerder voorziet de laterale begeleiding om het vliegtuig in staat te stellen de landingsbaan te naderen in de juiste richting dit wil zeggen zo nauwkeurig mogelijk in het verlengde van de middenas van de baan. Deze toestand wordt door twee bakens naast de landingsbaan verwezenlijkt. Beide bakens zijn even sterk en met een gemoduleerd signaal. Is het vliegtuig op zijn juiste koers dan zijn de modulatie signalen even sterk en door de radio ontvanger omgezet in een nul spanning naar een meter met center nul of een display met gelijke functie. Is het toestel niet juist in de as dan wordt de ontvanger een verschil gewaar in modulatie die dan weer omgezet wordt in een verschil spanning en aan de meter of display aangeboden die omgekeerd gepoold is en de meter of display laat aan duiden in welke richting er bij gestuurd moet worden. Dus voor dit deel komt het erop aan van de meter op de nul te houden.Dit voor de goede koers, maar dan weten we nog niet veel van de helling die het vliegtuig moet hebben om het begin van de baan te bereiken. Voor de helling is er dan ook weer een aparte ontvanger. Dit systeem is analoog aan het voorgaande.

Alleen is er een verschil in de antenne opstelling namelijk twee antennes die boven mekaar zijn opgesteld en horizontaal gepolariseerd zijn. Die antennes produceren lobben onder zeker hoeken die allen in het zelfde punt bijeen komen en die dan kunnen gebruikt worden om een vliegtuig op verschillende hoogten toch in het brandpunt te brengen. Men kan zich dit voorstellen als een trechter met het smalste deel aan het begin van de landingsbaan.Dit systeem heeft dan ook weer zijn bakens die de piloot op de hoogte houden van de juiste afstand en zijn positie op de hellingslijn dit wil zeggen op de nul want bij afwijking krijgt hij weer een aanduiding om bij te sturen in hoogte. Hoe die systemen technisch werken is te lang voor deze uitzending en wordt in latere artikels wel uit de doeken gedaan.Dit artikel werd samengesteld uit mijn cursus boek van veertig jaar terug en die gebruikt werd in de specialisatie cursus voor radar en radio navigatie.
Beste 73's van ON7SF.
++

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
DIT IS ON4OSA CLUBSTATION VAN OSA-ANTWERPEN
afd. van de Koninklijke Unie der Belgische Amateur-zenders
met de wekelijkse netronde.
* Via de relais van Antwerpen en simultaan op ATV via on0mtv ,
op 1255 MHz de uitzendingen worden eveneens gerealeerd,
door verscheidene ATV zenders.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

++
Graag zouden wij een idee kunnen vormen van onze kijk en luisterdichtheid, stuur ons een packet of e-mail berichtje of nog beter meld je in tijdens de qso ronde,
Telefoneren kan ook.Enkel op die manier steun je onze ploeg en weten we dat we niet voor een klein beperkt groepje zitten te werken.
Uw redactie team on4osa.
++

- Zo, beste vrienden dit is dan het einde van onze -
- wekelijkse inforonde,
- Wij danken U voor het luisteren en graag tot volgende week .
- Na de qso ronde en de rapporten blijven wij qrv op 145.762.5 Mhz. ON0AN.
even qrx...........

* EINDE *

 

   
© Copyright 2017 Radio Amateurclub OSA Antwerpen. Alle rechten voorbehouden.