* GOEDE AVOND BESTE LUISTERAARS DIT IS ON4OSA CLUBSTA VAN
* OSA-ANTWERPEN afd. van de Koninklijke Unie der Belgische
* Amateur-zenders OP 145.762,5MHz via het relais van Antwerpen
* en simultaan op amateur-televisie via on0mtv ,op 1255 MHz.
* Elke maandagavond vanaf 20 uur verzorgen wij een net- ronde
met berichten voor en door de radioamateurs.
* ------------------------------------------------------------
*
*WELKOM BESTE KIJK EN LUISTERAARS
DIT IS DE UITZENDING VAN ,
11 februari 2002
de 5é jaargang.
* AAN DE MICROFOON VANDAAG ,......
* WIJ VERWELKOMEN IN ONZE STUDIO ALS GAST ,... ...
* WE WENSEN U VERDER EEN AANGENAME EN INFORMATIEVE AVOND.
. DE TEMPERATUUR IN ANTWERPEN IS MOMENTEEL 12 c.en droog ..

 

ONS ADRES : Redactie ON 4 OSA
Jozef Cuyversstraat 44
2610 Wilrijk
VIA PACKET RADIO : BBS on0anr-5
VIA E-MAIL : <Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.>

ONZE HOMEPAGE OP VOLGEND ADRES : http://www.qsl.net/ON4OSA
TEKSTEN VAN ONZE UITZENDINGEN MOGEN STEEDS OVERGENOMEN WORDEN DOOR ANDERE REDACTIES ZONDER VOORAFGAANDE TOESTEMMING VERMELD WEL STEEDS DE BRON AUB.

HET TEKENEN VAN DE PRESENTIELIJST VOOR DE FONIE UITZENDING GEBEURD ENKEL OP 145.762.5 FM. DE 2 Mtr. REPEATER ANTWERPEN.
VOOR DE ATV IS TALK-BACK 145.762.5 Mhz.tijdens de uitzending in fonie.
NADIEN schakelen wij over op 145.425 Mhz voor de lokale babbel.

Luisteramateurs kunnen zich in melden tijdens de uitzending,
let wel de huiscentrale schakelt pas na 10 maal bellen door
naar de clubshack.TEL: 03.827.25.44.
+
ONZE VASTE MEDEWERKERS.
ON4AWT Fons:Home Page ON4OSA .
ON7CY Yves:presentator .
ON4CGT Peter: ATV-Camera
ON4GDB Gaetan: Eindredactie:


FREE LANCE TEKST-MEDEWERKERS
,ON4CBL Eric ,ON6XG Frans
,ON7BV Bart,ON7SF Andre,

 

Met het programma van vandaag brengen wij volgende onderwerpen:
* KALENDER 2002.
* ATV-NET agenda februari.
* NIEUWS van de Secties.
* UBA CONTEST kalender.
*
*
*
*

 

* EVENEMENTEN KALENDER
-----------------------
* 17 feb. HAMBEURS NOK.
* 24 feb. HAMBEURS Radioclub DE PINTE .
* 03 Maart RADIO HOBBYBEURS OSA-Antwerpen.
* 09 Maart Landelijke Radio Vlooienmarkt,
AUTOTRON Rosmalen,Den Bosch.
* 24 maart Computerbeurs Nekkerhal Mechelen.
* 07 april,HAMBEURS te EKSEL
* 20 april,HAMBEURS AALST
* 28 april,DIRAGE DIEST
* 11 mei, HAMBEURS WLD.
* 15 mei. UBA congres te Torhout.
* 25+26 mei.20é DX-ANTWERP OPENDEURDAGEN te HOBOKEN/Antw.
* 17 augustus LICHTHOUSE/SHIPS ronde.
* 29 sept. HAMB. NOL-Bochold.
* 17 nov. Round Table te Leuven.
*
!! 14 dagen voor de manifestatie geven wij een uitgebreider verslag indien het in ons bezit is, hou er dus rekening mee !!
Tot zover onze kalender.

Uw clubactiviteiten sturen naar de redactie van,
ON4OSA : e-mail adres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
++

 

 

OSA- NIEUWS
+++++++++++
VOLGENDE VERGADERING OSA
Donderdag 7 Maart te 20 uur.
In ons lokaal te Wilrijk St.Bavostraat 69
:De Nieuwe Kroon, recht over de Kerk.
++
Op 4 april aanstaande, tijdens de maandelijkse vergadering van OSA,
zal Dave on4cgj een voordracht geven over digitale modulatie.
De voordracht is een prima inleiding voor diegenen die zich willen
vertrouwd maken met de huidige digitale technieken zoals die gebruikt
worden in satelliet communicatie.
Behandelde punten zullen oa zijn: MPEG2, DVB, modulatie (QPSK, 8PSK,
16QAM),
demoduleren en decoderen dmv een IRD (integrated receiver/decoder).

Dave is werkzaam bij de firma Newtec te St-Niklaas en is
verantwoordelijk
voor customer support en training.

Een interessante voordracht onder het genot
van een frisse pint, zeker niet te missen!
++

ATV NET ANTWERPEN.
14.2 ON4CWT/ON1MAR: Space for you + ATV moduletjes.21.2 ON4RT: Metingen kleursignaal (derde vervolg)28.2 ON4FIN: Super Video Compact Disk ... het maken van een SVCD07.3 ON6MR: Techniek14.3 ON4BCB: Printen maken ... over eenvoudig printen makenUitzendingen donderdag van 21 tot 22 uurvia de repeaters. Herhalingen zondag 11 u.++
UBA CONTEST KALENDER

De volgende HF contesten komen in aanmerking;

UBA CW, laatste W-end februari
UBA LENTE c-test 80 m.CW, 2e zondag maart
UBA LENTE c-test 80 m. SSB 2e zondag april
ON c-test 80 m SSB 1e zond. Oktober
ON c-test 80 m.CW 2e zond. Oktober
++
Nieuwe Media en Wetenschap
-------------------------
Aantal mobiele telefoons haalt aantal vaste lijnen in
Het aantal mobiele telefoons in de wereld zal binnen enkele maanden
het aantal vaste telefoons overstijgen. De Internationale
Telecommunicatie Unie van de Verenigde Naties heeft dat vrijdag
bekendgemaakt. "Eind deze maand hebben we waarschijnlijk een miljard
mobiele telefoons in de markt", zei ITU-woordvoerder Gary Fowlie.
"In de eerste maanden van dit jaar zullen de mobiele telefoons de
vaste inhalen." In sommige economieën, zoals die van Taiwan, zijn er
al meer mobieltjes dan inwoners. Maar de groei in het aantal mobiele
telefoons neemt in andere landen af. Vooral in West-Europa wordt
gevreesd voor verzadiging van de markt. De ITU verwacht nog wel een
sterke groei in landen met opkomende markten als China en India, en
in landen die het systeem kennen waarbij de beller zowel als de
gebelde een deel van de kosten betaalt. Eind 2003 zijn er volgens de
ITU mogelijk 1,6 miljard mobiele telefoons in de wereld, maar de
jaarlijkse groei is dan vermoedelijk gedaald tot rond de 20 procent.
++

 

 

++++++++++++
DIT IS ON4OSA CLUBSTATION VAN OSA-ANTWERPEN
afd. van de Koninklijke Unie der Belgische Amateur-zenders
met de wekelijkse netronde.
* Via de relais van Antwerpen en simultaan op ATV via on0mtv ,
op 1255 MHz de uitzendingen worden eveneens gerealeerd,
door verscheidene ATV zenders.
++++++++++

HAMBEURZEN EN MANIFESTATIES

HAMBEURS NOK OP 17 FEB. 2002
----------------------------
KAPELSTRAAT 25
2300 Turnhout (zevendonk)
Openingsuren: van 10 uur tot 15 uur
Inpraatfrequentie: 145.225 Mhz.
Info bij Manu Vanhofstraeten ON4CCE
tel. 00 32 (0)14 62 08 53 of
via E-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De reservatie wordt eerst definitief na betaling op rek.nr 068-2141405-60 te
name van UBA sectie NOK. Afsluitdatum 8 februari 2002

++
RADIO HOBBYBEURS OSA-ANTWERPEN 2002
-----------------------------------
ZONDAG 03 MAART , STADSFEESTZAAL "KIELPARK" toegang GRATIS.
Reservatie wordt bevestigd na betaling op rekening:776-5952939-49 OSA.
Tafels per meter, 2,50 Euro.
Parking voorbehouden aan de deelnemers.
INFO: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., of TEL:++03:8272544.
DEUREN PUBLIEK 10.00 uur. Binnenbrengen materiaal vanaf 09.00 uur
Cafetaria ,belegde broodjes,verse soep en dranken aan hamprijzen.
++

Antenne spoelen voor meerbands antennes
---------------------------------------
Vrije vertaling van een artikel van radio amateur K5DKZ door on7sf.
Deze antenne spoelen kunnen we beter omschrijven als frequentie gevoelige schakelaars. Ze zijn parallel resonant en hebben een hoge Q (kwaliteits factor) en hebben een hoge impedantie op hun resonante frequentie.
Een voorbeeld van hun gebruik geeft een indruk hoe ze werken. Nemen we bijvoorbeeld een sperspoel dipool voor 80/40 meter band. De centrale sectie is een normale dipool voor 40 meter met de conventionele lengte. Op ieder eind van deze dipool wordt er een sperspoel aangezet en daarachter komen de bijkomende lengtes draad om deze antenne ook op 80 m resonant te maken. De spoelen worden zo geconstrueerd zodat de resonante frequentie in de geburen zit van de frequentie die men het meest gaat gebruiken ofwel in het cw gedeelte ofwel in het fonie gedeelte. Uiteraard moeten beide spoelen zo identiek mogelijk aan mekaar zijn kwestie frequentie. Achter deze spoelen komt dan de draadlengte die nodig is om de antenne in de gewenste sectie resonant te maken, dit uiteraard op de lagere band.

De werking: Op 40 m hebben deze sperspoelen een hoge impedantie en aldus effectief de 80 m secties afsluiten als zou er een schakelaar tussen staan. Bij gebruik op 80 m vertegenwoordigen de 40 m spoelen zich als een verleng spoel omdat zij daar niet meer resonant zijn. Dit houdt in dat de 80 m dipool korter zal worden als een normale dipool, maar waarvan de bruikbare bandbreedte smaller gaat worden.
Dit voorbeeld van antenne zal ook werken op 20-15- en 10 meter maar het meest efficiënt op 40 en 80 m.(Dit klinkt te schoon om waar te zijn. Een kortere antenne en toch multi-band kunnen werken). Er zijn wel een paar compromissen die we zullen moeten doen. We weten dat we met een full-size 80 m dipool niet de ganse band kunnen bestrijken willen we onder een SWR van 2:1 blijven. Hetzelfde is waar voor de 40 m band maar dan in mindere mate. Een sperspoel dipool heeft nog een smallere bandbreedte en als we kunnen leven met een bruikbare bandbreedte van 200 tot 250 Khz en met een redelijke SWR, kan een sperspoel dipool een goede oplossing zijn.

Een ander probleem komt er door de spoelen zelf. De normale spoelen werden en worden nog meestal gemaakt met gebruik van een geschikte hoogspannings condensator en een spoel met tamelijk dikke draad. Deze spoelen zijn niet moeilijk om zelf te maken maar het grote probleem is het vinden van de geschikte condensator en die lopen tegenwoordig niet meer zo dik. Ook heeft deze constructie methode nog andere nadelen namelijk frequentie drift veroorzaakt door de verschillende weersomstandigheden waarin ze moeten werken. Niettegenstaande deze handicap bestaat er een andere en minder kostelijke manier om deze spoelen te construeren en zelf voor hoge vermogens indien de juiste materialen gebruikt worden. De spoelen op deze manier gemaakt zijn ook minder onderhevig aan de kwalen van de voorgaande soort.
In het ARRL handboek van 1988 wordt er gewag gemaakt van de laatste methode maart geeft geen specifieke gegevens. Ikzelf (K5DKZ) heb zo een set spoelen gemaakt en wilde daarom deze methode in dit artikel meedelen aan al de geïnteresseerden om zulke spoelen te bouwen.

Eerst een uitleg hoe zo een coax-spoel werkt: Er wordt een zekere lengte coaxkabel op een geschikte spoelvorm gewikkeld. De mantel van de coax vormt hier het spoel en de centrale geleider vormt met de mantel de benodigde condensator. De centrale geleider aan één kant van de coax wordt met een draadstuk verbonden aan de buitenmantel aan de andere kant van de coax. Deze manier van verbinden vormt een parallel kring en dus tegelijkertijd het sperspoel. De coaxkabel die men moet gebruiken zal afhangen van de vermogens die men wil gebruiken met deze sperspoelen. We moeten namelijk de doorslag RF spanning in het oog houden van de gebruikte coaxkabel. Coax die men kan gebruiken loopt over een heel gamma gaande van RG-58/59 over RG-213 tot RG-62AU. Het gebruikte materiaal voor de spoelvorm zal gekozen worden in functie van de gebruikte coax. Het best daarvoor gebruikt men PVC buis die in verschillende diameter verkrijgbaar zijn en niet duur in aanschaf alsook het gewicht dat een rol speelt. De te gebruiken lengtes van coax gaat afhangen voor welke frequenties deze spoelen gemaakt moeten worden alsook van het type coax die men wil gebruiken want men moet de capaciteit per meter kennen van de gebruikte coax. De exacte lengtes zijn daarom niet relevant in dit constructie artikel.

Wanneer het spoel gemaakt is wordt er met een dipmeter de resonante frequentie bepaald en het spoel aangepast tot dit op de gewenste resonantie frequentie zit. Wanneer dit gebeurd is kan men een exact duplicaat maken. Als al deze werkzaamheden achter de rug zijn en er geen veranderingen meer moeten gebeuren, kan men deze spoelen zo goed mogelijk weerbestendig maken met alle coax einden en verbindingen met een twee componenten epoxy in te strijken zodat er geen water insijpeling mogelijk is vooral langs het ontblote gedeelte van de mantel van de coax. Als alles goed uitgehard is kan men dan beginnen met de samenstelling van de antenne, maar dit gedeelte valt buiten de bedoeling van dit artikel.

Nota van de vertaler en reeds lang bouwer van dit soort spoelen:
Voor degenen die zulke spoelen zelf willen maken kan ik u de gegevens in dit artikel meegeven voor spoelen gemaakt met RG-58 coax en spoelvorm in PVC van 36 mm diameter.
Voor een frequentie rond 3.7 Mhz coax lengte van:298 cm.
7 Mhz, L= 164 cm.
10.07, L= 120 cm
14.17, L= 90 cm
18.1, L= 73 cm
21.2, L= 64 cm
24,9, L= 53 cm
28.8, L= 50 cm

Deze lengtes moeten aan iedere zijde een midden verleng hebben van plus minus 4 cm waarvan men de geweven mantel ontrafeld en samen draait om de nodige verbindingen aan te kunnen solderen.
Succes met eventuele bouw.
Deze teksten zijn telkens te vinden in de packet BBS, ON0ANR in de BBS on0anr-5,
Directory ON4OSA, op datum van de uitzendingen.
Eventueel zenden wij ze ook via e-mail door, enkel op aanvraag!
++

- Zo, beste vrienden dit is dan het einde van onze -
- wekelijkse inforonde,
- Wij danken U voor het luisteren en graag tot volgende week .
- Na de qso ronde en de rapporten blijven wij qrv op 145.762.5 Mhz. ON0AN.
- En op onze huisfrequentie 145.425 Mhz.

 

even qrx...........

* EINDE *

 

   
© Copyright 2017 Radio Amateurclub OSA Antwerpen. Alle rechten voorbehouden.