****************************************************************
* GOEDE AVOND BESTE LUISTERAARS DIT IS ON4OSA CLUBSTATION VAN
* OSA-ANTWERPEN afd. van de Koninklijke Unie der Belgische
* Amateur-zenders OP 145.762,5MHz via het relais van Antwerpen
* en simultaan op amateur-televisie via on0mtv ,op 1255 MHz.
* Elke maandagavond vanaf 20 uur verzorgen wij een net- ronde
met berichten voor en door de radioamateurs.
****************************************************************

 

****** WELKOM BESTE KIJK EN LUISTERAARS DIT IS DE UITZENDING VAN 22 é OKT. 2001

!!!!! WEGENS DEFECT AAN ONZE ATV ZENDER GAAN WIJ TOT NADER BERICHT MET ATV NIET OP ANTENNE..
VANAVOND ZAL ER NA ONZE NIEUWSRONDE HET ATV GEBEUREN OVERGENOMEN WORDEN DOOR
VOLGEND STATION ON4CIW/T en ON7BF Freddy....
Programma van vanavond;
20.45 hr log in
21.00 hr 160 meterband uitleg voor ontvangstmagnetic loop en hairpin antenne
21.30 hr (gastbezoeker)
22.00 hr log in en einde

 


****** AAN DE MICROFOON VANDAAG ,,,,,,,,,,,,,,,,,,
****** WIJ VERWELKOMEN IN ONZE STUDIO ALS GAST ,,,,,,
****** WE WENSEN U VERDER EEN AANGENAME EN INFORMATIEVE AVOND.
.
. DE TEMPERATUUR IN ANTWERPEN IS MOMENTEEL ,, °c.

 

ONS ADRES : Redactie ON 4 OSA
Jozef Cuyversstraat 44
2610 Wilrijk

VIA PACKET RADIO : BBS on0anr-5

VIA E-MAIL : <Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.>

 

ONZE HOMEPAGE OP VOLGEND ADRES : http://www.qsl.net/ON4OSA

HET TEKENEN VAN DE PRESENTIELIJST VOOR ZOWEL DE FONIE UITZENDING ALS ATV GEBEURD ENKEL OP 145.762.5 FM. DE 2 Mtr. REPEATER ANTWERPEN.

 

Luisteramateurs kunnen zich in melden tijdens de uitzending,
let wel de huiscentrale schakelt pas na 10 maal bellen door
naar de clubshack.TEL: 03.827.25.44.

De uitzending kun je nalezen
op onze home page http://www.qsl.net/on4osa .En kortelings ook terug in PACKET RADIO < BBS ON0ANR-5 dir; on4osa >
Bezoekers zijn altijd welkom in de shack tijdens de wekelijkse uitzendingen,
Heb je interesse als gast operator, dat kan ook de microfoon staat klaar.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

ONZE VASTE MEDEWERKERS
ON1BGY Paul & ON4AWT Fons: Home Page ON4OSA .
ON4HZ Pierre : Technisch medewerker
ON4CGT Peter : ATV-Camera
ON4CDV Gaetan : Hoofdredactie:

FREE LANCE TEKST-MEDEWERKERS
ON4CGJ Dave ,ON4CBL Eric ,ON6XG Frans ,ON1CIT Marc ,ON4CCS Bart,ON7SF Andre.

 

Met het programma van vandaag brengen wij volgende onderwerpen:
* KALENDER 2001.
* ATV UITZENDING NA DE QSO RONDE DOOR ON4CIW/T Gilbert, en ON7BF Freddy.
* NIEUWS van de Secties.
* LUCHTVAART NAVIGATIE door on4ccs.
* RADAR door on7sf.deel 1
* * EVENEMENTEN KALENDER .
* ATV ON4CIW
-------------------------
* *
* 3 nov. HAMBEURS REGIO GENT,
* 11 november,HAMBEURS te EVERE.
* 30 december,HAMBEURS RST.
Tot zover onze kalender.

Uw clubactiviteiten sturen naar de redactie van ON4OSA op volgende e-mail adres;
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .
++

******************
Amateur-televisie
******************
Onze ATV zender is in herstelling, nog even geduld.ON4CIW/T neemt van ons over
Na de qso ronde 20.35 u.
++

OSA- NIEUWS
+++++++++++
VERGADERING Donderdag 8 NOVEMBER te 20 uur.
Spreekbeurt van ON5VT Julien over WINDOM antennes en andere draad spullen.
++

HAMBEURZEN
***********

HAMBEURS REGIO GENT
+++++++++++++++++++
Een organisatie van de sectie's:
GNT- GRC- TLS - ZLZ -
WANNEER? : Zaterdag 03 november 2001
WAAR? : Sporthal & feestzaal
Psychiatrisch Centrum Sint Jan Baptist
Suikerkaai 81 - 9060 ZELZATE
DEUREN OPEN: 09.00 uur tot 16.00 uur
Binnen brengen materiaal: 07.45 uur tot 09.00 uur
TOEGANG & PARKING (+/- 90 WAGENS) GRATIS
INPRAATSTATION: ON7ZT
ON0OV: 145.700 Mhz
1000 m² BESCHIKBARE EXPOSITIES RUIMTE!
ZAAL 1: Commerciële standen Cafetaria: broodjes & dranken aan
hambeursprijzen. ZAAL 2: Tweedehandsmateriaal
++

HAMBEURS NOK OP 17 FEB. 2002
++++++++++++++++++++++++++++
KAPELSTRAAT 25
2300 Turnhout (zevendonk)
Openingsuren: van 10 uur tot 15 uur
Standhouders vanaf 8h30
Zeer ruime parking tegen bij de zaal.
Een frisse pint, een warme drank en/of broodjes zijn beschikbaar.
Inpraatfrequentie: 145.225 Mhz.

Tafels worden aangeboden tegen 120 fr. per meter.
Bestellen kan via Manu Vanhofstraeten ON4CCE tel. 00 32 (0)14 62 08 53 of via E-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De reservatie wordt eerst definitief na betaling op rek.nr 068-2141405-60 te name van UBA sectie NOK. Afsluitdatum 8 februari 2002

Nog uitgebreider dan vorig jaar - wees er snel bij

+++++++++++++++++++++++++++++++++++
RADIO HOBBYBEURS OSA-ANTWERPEN 2002
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
ZONDAG 03 MAART , STADSFEESTZAAL "KIELPARK" toegang GRATIS.
Reservatie wordt bevestigd na betaling op rekening:776-5952939-49 OSA.
Tafels aan 100 bfr per meter, of 2,50 Euro.
Parking voorbehouden aan de deelnemers.
INFO: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. of TEL:++03:8272544.
DEUREN PUBLIEK 11.00 uur. Binnenbrengen materiaal vanaf 09.00 uur
Cafetaria aan scherpe Hamprijzen prijzen.
+

Luchtvaart navigatie
--------------------
In aanvulling van de artikelen van on7sf (ils systemen) is hier een artikel over het "en route" navigeren.
Want eens een vliegtuig is opgestegen moet deze via welbepaalde wegen zich naar zijn bestemming begeven.

De eenvoudigste en de oudste zijn de NDB ofwel Non Directional Beacon.
Dit is gewoon een zender die in am gemoduleerd word met zijn kenletters.
Het stralingspatroon van deze is omnidirectionaal.Deze bakens zenden uit op de lange golf tussen de 200 en 500 KHz.Maar ook middengolf radiostation kunnen als NDB baken worden gebruikt.
In de vliegtuigen word dit signaal opgevangen door de ADF unit ofwel Automatic Direction Finder.Vroeger was dit een loop antenne die op het vliegtuig zat en de piloot moest de antenne zo draaien dat het signaal minimaal werd.Dit is zoals bij een draagbare middengolf radio maar hiermee draait men de radio zo tot men maximaal ontvangst heeft.Maar in de navigatie gebruikt men de minima omdat deze scherper zijn.Zie maar naar de ARDF op 80m.
Nu is dit systeem automatisch.
Deze NDB zijn nog wel in trek door hun eenvoud en doordat de signalen op deze banden de ronding van de aarde volgen en zo ver hoorbaar zijn voor vliegtuigen op lage hoogten.Dit in tegenstelling van de DVOR installaties die op VHF werken .VHF signalen volgen een meer rechtlijnig pad.

Dan hebben we de VOR (vhf omnidirectional range) en de dvor (doppler vhf omnidirectional range).Deze laatste wordt bijna uitsluitend gebruikt daar deze minder beinvloed word door de omgeving.Deze systemen weken in het segment tuusen 108 MHz en 118 MHz en hebben een vermogen tussen de 50w en 200W.Men kan deze installatie gemakkelijk herkennen daar deze bestaat uit een groot metalen grondvlak (counterpois) dat ongeveer 3m boven de grond staat met daarop een 50 tal antennes die geplaats zijn in een cirkel van 13m diameter.
In het midden staat een rondstraler.Het signaal dat deze DVOR maakt is complex en bestaat uit zowel AM en FM gemoduleerde signalen.

Er word bevoorbeeld gewerkt op 112MHz.Het referentiesignaal wordt met 30 Hz am gemoduleerd.Dit signaal word op de centrale onmindirectionele antenne gezet.
Het variabel signaal wordt op de antennes gezet die in een cirkel staan.Dit signaal heeft dezelfde frequentie (112MHz) maar worden AM gemoduleerd met 9960 Hz.En Nu komt het moeilijke.Dit signaal wordt ook nog eens in FM gemoduleerd met 30 Hz met een deviatie van 480 Hz.Deze FM modulatie gebeurt door het signaal elektronisch te laten draaien over de 50 Antennes.Dit gebeurt dus 30 keren per seconde.En om de nodige deviatie te krijgen heeft de ring van antennes een diameter van 13.5M. (moet je zelf maar eens uitrekenen)
En voor het nog moeilijker te maken plaats men 180° tegenover elkaar het USB en het LSB signaal .Dit om vervorming tegen te gaan en te voldoen aan de ICAO aanbeveling (international civil aviation organisation).

Nu in het vliegtuig kan de piloot met een omnidirectionele antenne en een VOR ontvanger bepalen op hoeveel graden hij van een DVOR zit.

Voor het bepalen van de afstand tot zo'n baken heeft de pilott nog de beschikking over een DME (distance measurement equipment).Een DME installatie staat meestal op dezelfde site van de DVOR.Het principe van een DME is eenvoudig.

Het vliegtuig stuurt pulsen uit.Deze worden ontvangen door het grondstation en deze zendt deze terug uit na een vaste delay (50µS of 56µS afhankelijk van de mode waarin de DME werkt).Nadat deze terug door het vliegtuig worden onvangen is het een kwestie van wat eenvoudige wiskunde om de afstand te kennen.Men kent de begintijd,en de tijd wanneer de pulsen aankomen.Ook is de vaste delay gekend en de snelheid van radiogolven is ook gekend).
De uplink en de downlink frequentie zijn verschillend.
De DME 's werken in het frequentiegebied van 962MHz tot 1213 MHz en hebben een piek vermogen van 1000W.De dme installatie in het vliegtuig heeft een 500W.
Natuurlijk komen er nog vele andere dingen bij kijken daar een DME natuurlijk niet enkel maar 1 vliegtuig bediend maar tientallen tergelijkertijd.Maar de gebruikte technieken hiervoor zouden ons te ver leiden.

Mvg
Bart (on4ccs)

 

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
DIT IS ON4OSA CLUBSTATION VAN OSA-ANTWERPEN
afd. van de Koninklijke Unie der Belgische Amateur-zenders
met de wekelijkse netronde.
* Via de relais van Antwerpen en simultaan op ATV via on0mtv ,
op 1255 MHz de uitzendingen worden eveneens gerealeerd,
door verscheidene ATV zenders.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

ATV IN NEDERLAND
gisteren is de nieuwe antenne geplaatst voor pi6boz (2422 Mhz),
graag ontvangst rapporten hi.
73 hans

 

++
RADAR door on7sf
---------------
Hier dan deel 1 van de radar reeks.

De term "RADAR" is een afkorting van de engelse zin "Radio detection and ranging" wat in feite niets anders betekend dan detectie en afstand meting in een tijdspanne met behulp van radio golven. Zoals we reeds zegden is radar een meting in tijd tussen een uitgezonden en gereflecteerd signaal. Dit houdt in dat de zender zeer korte pulsen van hoog vermogen uitzendt, die ergens tegen een voorwerp aanbotsen en waarvan een klein gedeelte gereflecteerd terugkomt. Men kent de snelheid van de voortplanting van een radiogolf namelijk 300.000 km per seconde en zodoende kan men de tijd meten die een uitgezonden puls en het daarvan terugkerend signaal nodig heeft. Dit systeem kan op veel verschillende manieren gebruikt worden naargelang waarvoor het systeem gebruikt moet worden. Zo kan het uni directioneel,en omni directioneel, in hoogte zowel vanonder naar boven en omgekeerd ingezet worden.

Radar wordt dan in vele toepassingen gebruikt: scheepvaart, luchtvaart militair enz. en kan onder elke weersomstandigheid gebruikt worden zowel bij dag als bij nacht. Ook is radar een welkome hulp bij de meteorologische diensten om wolken formaties, cyclonen en hurricanes te volgen of op te sporen. Nu gaan we eerst een algemene beschrijving geven hoe een radar ineen zit. De zender bestaat meestal uit een radio oscillator die geassocieerd is met een modulator die de zeer korte pulsen van groot vermogen controleert. De antenne is van een zeer sterk directioneel type en meestal uitgevoerd zodat de antenne kan gedraaid worden om de uitgezonden straalbundel in de gewenste richting te sturen. In de meeste systemen wordt deze antenne dan ook gebruikt om het terugkerend signaal door te geven naar de ontvanger. Dit heeft tot gevolg dat er een soort van overschakeling moet gebeuren tussen zender en ontvanger. Deze overschakeling wordt bewerkstelligd door een "duplexer" die de ontvanger volledig moet isoleren van de vernietigende kracht van de zender.

De ontvanger is van het normale type maar met een zo laag mogelijk ruisgetal, een zeer hoge gevoeligheid en met een bandbreedte die de puls breedte kan verwerken. De uitgang van deze ontvanger wordt meestal aangesloten op een cathode straalbuis in zulke manier, dat het tijdverschil tussen uitgezonden en ontvangen signaal, zichtbaar gemaakt wordt. Om dit te verwezenlijken moet de tijdbasis spanning van de cathode straalbuis gesynchroniseerd worden met de uitgezonden pulsen. Waarom moet er met zeer hoog vermogen gewerkt worden? Wel om de volgende reden. Een uitgaand signaal zal ergens een obstakel tegen komen waar dat het signaal in alle richtingen uiteenspat en in alle mogelijke richtingen verstrooid wordt en zodoende er maar een klein gedeelte terug komt op de ontvangst antenne, daarbij komt dan ook nog de afstand die een grote rol speelt.Maar daarover meer in een volgend bericht.

Best 73's en tot een volgende keer van on7sf André.
++

 

 

 

Graag zouden wij een idee kunnen vormen van onze kijk en luisterdichtheid, stuur ons een packet of e-mail berichtje of nog beter meld je in tijdens de qso ronde,
Telefoneren kan ook.Enkel op die manier steun je onze ploeg en weten we dat we niet voor een klein beperkt groepje zitten te werken.
Uw redactie team on4osa.
++

- Zo, beste vrienden dit is dan het einde van onze -
- wekelijkse inforonde,
- Wij danken U voor het luisteren en graag tot volgende week .
- Na de qso ronde en de rapporten blijven wij qrv op 145.762.5 Mhz. ON0AN.
even qrx...........

* EINDE *

 

   
© Copyright 2017 Radio Amateurclub OSA Antwerpen. Alle rechten voorbehouden.