lichtschip 3 West Hinder 256x192

 

Beschrijving van het Lichtschip 3 West-Hinder

De schepen werden ingezet als licht- en observatieschip. 

  west Hinder sandbank

Vaargebied:

Het Lichtschip 3 West-Hinder lag stationair voor de kust aan de Westhinderbank of de Wandelaar.
Afhankelijk van de locatie werd de beschildering aangepast (naam)

 

 
       
   

Beschrijving romp, constructie en opbouw:

Lengte 42,48 m
Breedte 7,94 m
Diepgang 3,2 m

Stalen geklonken romp.
Tonnage: 419 brutoton.

 
       
  motor

Motor en keerkoppeling:

Werkspoor diesel TMAFS 274 van 230 pk bij 300 omwentelingen per minuut.
De keerkoppeling is een Brevo type 616

 
       
  westhinder2

Uitrusting:
Het lichtschip heeft drie masten.
De centrale mast is uitgerust met een lichtbaken.

Aan boord bevinden zich drie dieselaggregaten Deutz, type F3L912.

  • Twee hiervan zijn gekoppeld aan gelijkstroom dynamo's van 110v van ACEC type CV 406 B3 (21,5kw bij 1000 t/m).
  • De derde Deutz is gekoppeld aan een compressor.

 

 
       
    Interieur:
Het schip is uitgerust om negen bemanningsleden en materiaal te herbergen.
 
       
  Westhinder 3 ON4GDB (Gaetan) en ON7SF (André)

Op het bovendek bevindt zich

  • het stuurhuis
  • de radiokamer
  • een centrale ruimte voor de bediening van de lichtsignalen.
 
       
  Het hoofddek is ingedeeld in 
werkplaats 1 een werkplaats mechaniek
een werkplaats elektriciteit
  een werkbank houtbewerking
  een bergplaats voor verf
  een bergplaats voor poetsspullen 
  een kajuit voor de schipper
  twee kajuiten voor de machinisten
  een kajuit voor de hulpmachinist
  een kajuit voor de stoker,
kombuis1 drie kajuiten met elk twee bedden voor de matrozen
  een mess voor de officieren
kombuis1 een mess voor de bemanning
kombuis1 een kombuis met koelkamer,
  twee badkamers met toilet

 

 
       
       
       
   

Onder het hoofddek bevinden zich onder meer

  • een magazijn voor machineonderdelen
  • het batterijlokaal
  • de machinekamer
  • een ruim met tanks voor
    • ballast
    • zoetwater
    • brandstof
 


 

Geschiedenis van het vaartuig:
Sinds 1864 werden voor de Belgische kust lichtschepen ingezet om met hun lichtbaken enkele Vlaamse banken aan te geven voor het verkeer op zee. Tijdens de tweede wereldoorlog gingen al deze schepen verloren.

De lichtschepen 1, 2 en 3 van de derde generatie voor de kust werden in 1950 in Oostende bij Béliard-Crighton gebouwd voor het bestuur van het Zeewezen.

Ze werden met een beurtrol ingezet om de zandbanken Wandelaar en de West-Hinder met hun lichtbaken aan te duiden. Ze werden eveneens gebruikt als observatieschepen. Het derde schip lag als reserve in de haven. Van die periode in de haven werd gebruik gemaakt om de schepen te onderhouden.

De schepen hadden een bemanning van negen koppen, een schipper, een machinist en 7 matrozen.

De lichtschepen werden in 1994 uit dienst genomen en vervangen door goedkopere elektronische lichtplatformen.

Het lichtschip 3 West-Hinder  was het laatst bemande lichtschip dat voor de Belgische kust dienst deed. Het werd op 12 mei 1995 door de Vlaamse overheid, als gevolg van de staatshervorming, aan de Stad Antwerpen (het Nationaal Scheepvaartmuseum) in bruikleen overgedragen Het scheepvaartmuseum is later opgegaan in het MAS. In 2002 werd gestart met de renovatie en in 2005 wordt in het droogdok het onderwaterschip onder handen genomen.  Sinds 2008 was het schip niet meer toegankelijk voor het publiek.

In 2020 word het schip overgedragen aan de MPM stichting en in 2021 werd het erkend als varend erfgoed.

Vanaf 2 april 2022 is het schip elke eerste zaterdag van de maand, zonder afspraak van 10:00 tot 16:00 uur, te bezoeken.

Groepsbezoeken kunnen ook, voor info en afspraken Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefoon +32 477 345 879

   
© Copyright 2017 Radio Amateurclub OSA Antwerpen. Alle rechten voorbehouden.