Power Distribution Unit door ON7VM 

 

Power distribution unit.

De meeste commerciele voedingen die we gebruiken hebben achteraan 1 uitgang om je HF of VHF/UHF transceiver aan te sluiten. Wanneer je echter je HF transceiver en je vhf/uhf transceiver en eventueel nog een aparte ontvanger plus misschien nog de verlichting van je swr meter enz wil aansluiten, dan is 1 aansluiting achteraan de voeding wel wat weinig. 

De meeste voedingen leveren zonder probleem tot 30 ampere dus kan je wel enkele apparaten hierop aansluiten. In de handel kan je zogenaamde ‘Power distribution units’ kopen die meerdere uitgangen hebben en die je kan aansluiten op je voeding. Zo een unit kan je echter eenvoudig zelf maken.

Je kan er ook zaken zoals een voltmeter, usb lader, klokje, sigaretten aansteker aansluiting enz. aan toevoegen. De unit die hier beschreven staat bevat 4 aansluitingen achteraan en een voltmeter en usb lader vooraan. De gebruikte benodigdheden zie je in fig 1. Voor de aluminium latjes (fig 2) kan je ook stukjes printplaat, elektriciteitsdraad van 2,5mm of wat je maar voorhanden hebt gebruiken.

Het potje met vijsjes geeft enkel aan dat je ook enkel vijsjes nodig hebt om e.e.a. aan te sluiten.

 
  Bouwbeschrijving :  
 

Zaag de aluminium latjes op lengte en boor 2x4 gaatjes in de achterkant van het kastje waar de connectors moeten komen.


Maak de latjes niet te lang omdat je ook nog plaats moet houden om de draden naar de voeding door een plastic doorvoer binnen te brengen in het kastje

Fig 1

Fig 1

 
  Houd de latjes tegen de achterkant van het kastje en breng met stift de gaatjes van de connectors
over op de latjes. Boor de gaatjes in de latjes (fig 2). Boor een extra gaatje op het uiteinde van elk
latje om het snoer dat van de voeding komt aan te sluiten.

Fig 2 

Fig 2

 
 

Boor een extra gaatje in het achterpaneel om het snoer naar de voeding naar binnen te voeren.

 

Steek hierin een plastic dopje of iets dergelijks om het snoer geïsoleerd binnen te brengen.

Fig 3

Fig 3

 
 

Monteer de connectors op het achterpaneel en monteer de latjes (of de electriciteitsdraad of..) aan de connectors. 

 

Voer het verbindingssnoer met de voeding binnen in het kastje, verbind het met de 2 voedingsrails en monteer het achterpaneel terug aan het kastje. 

 

Fig 4 

Fig 4

 
 

Maak in het frontpaneel 2 openingen waar de voltmeter en de usb lader modules komen te zitten.

 

Dat kan met een gatenzaag ofwel de openingen aftekenen en de omtrek uitboren met een gewoon boortje en met een vijl verder uitvijlen tot de gewenste grootte.

 

Monteer de usb lader en voltmeter in het frontpaneel (fig 5).

Fig 5

Fig 5

 
 

Monteer het frontpaneel terug op het kastje en sluit de voltmeter en usb lader aan op de voedingsrails.

Fig 6

Fig 6

 
 

Sluit het aansluitsnoer aan op je externe voeding en controleer of alles werkt.

Fig 7

Fig 7

 
 

Bevestig het deksel terug op het kastje en je Power Distribution Unit is klaar. 

 

De voeding geeft hier het aantal amperes weer en de ‘power distribution unit’ de spanning

 

Fig 8

Fig 8

 
 

Het aansluitsnoer dat ik ter beschikking had was voorzien van 2x 20amp zekeringen. 

Indien gewenst kan je echter ook per uitgang in het kastje een aparte zekering voorzien. Dit kan eenvoudig  gedaan worden met autozekeringen waarbij je een houder in het kasje plaatst voor de zekeringen of je kan ervoor zorgen dat de zekeringen van buitenaf vervangen kunnen worden.

De modules (voltmeter, usb lader…) zijn te vinden bij handelaars voor auto gadgets of op internet via b*l.com (of andere onderdelen websites).

 
     
   
© Copyright 2017 Radio Amateurclub OSA Antwerpen. Alle rechten voorbehouden.